Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2007

Aux armes citoyens! (suite)

---



Ορισμένα από τα σχόλια που καλοί φίλοι είχαν την καλοσύνη να διατυπώσουν στο προηγούμενο post για το άρθρο 16, καθώς και ο καταιγισμός των σημερινών δημοσιευμάτων στον ημερήσιο τύπο, μου δημιουργούν την ανάγκη να επανέλθω, αν και είχα αποφασίσει διαφορετικά, στο θέμα.

Και, μιας που στις τόσες και τόσες αναλύσεις για το τι πρέπει, τι δεν πρέπει, τι θα ‘πρεπε και τι δεν θα ‘πρεπε να γίνει, πουθενά δεν είδα να προηγείται μια απεικόνιση του ισχύοντος άρθρου, λες κι είναι αυτονόητο ότι ο μέσος Έλληνας ξεκινά τη μέρα του απαγγέλλοντάς το στη γυναίκα του και τα παιδιά του, αποφάσισα, ιδίως για τους μη νομικούς, να παραθέσω, αυτούσια (με bold και italics χαρακτήρες) τις διατάξεις που, κατά την άποψή μου, παρουσιάζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα. Και να διατυπώσω μερικές πολύ πρόχειρες σκέψεις. Και ερωτήματα. Απευθυνόμενα, κυρίως, σ’ όσους υποστηρίζουν πως το άρθρο αυτό δεν πρέπει με τίποτε να το ακουμπήσουμε, τόσο τέλειο που είναι.

Θεωρώ αυτονόητο να επαναλάβω ότι τα όσα γράφω και υποστηρίζω εδώ είναι εντελώς άσχετα με τις προτάσεις των κομμάτων και το πώς αυτά φαντάζονται την επικείμενη αναθεώρηση. Γιατί διεκδικώ, όσο μπορώ, το δικαίωμά μου να είμαι σκεπτόμενος άνθρωπος. Και να εκφράζω την άποψή μου όπως ακριβώς την πιστεύω, έξω από κομματικές ή οποιουδήποτε άλλου είδους δεσμεύσεις, εξαγγελίες, στρατηγικές, επιδιώξεις και φαντασιώσεις. Ακόμη κι αν, όπως προσπαθούν να μας πείσουν, μακριά απ’ αυτές δεν υπάρχει παράδεισος. Τότε, μου αρκεί κι η κόλαση. Κι είμαι σίγουρος ότι εκεί θα βρεθώ με κάποιους από σας, οπότε ωραία θα ‘ναι, θα μπορούμε να συνεχίσουμε ανενόχλητοι την κουβεντούλα μας.

Τέλος, ίσως κάποτε πρέπει να συζητήσουμε και το γιατί η αναθεώρηση του άρθρου 16 μικρή σημασία έχει. Όπως και η μη αναθεώρησή του. Όπως και οποιαδήποτε συζήτηση που εγκλωβίζεται μόνο σε διατάξεις νόμων, συνταγμάτων και υπερσυνταγμάτων, χωρίς καμία αναφορά στο τι πράγματι συμβαίνει και τι πρέπει να αλλάξει. Και που διεξάγεται σ’ ένα τόπο, που η πραγματική ζωή εξελίσσεται ερήμην του κανόνα. Αρκεί αυτός να υπάρχει. Έτσι, για να τηρούνται τα προσχήματα. Γιατί, στην Ελλάδα η γυναίκα του Καίσαρα δεν χρειάζεται να είναι τίμια. Αρκεί να φαίνεται τίμια.
---------

Άρθρο 16

1. … Η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία της διδασκαλίας δεν απαλλάσσουν από το καθήκον της υποταγής στο Σύνταγμα.


Περιττή διάταξη, όπως και πολλές άλλες που, κακώς, περιέχονται στον θεμελιώδη νόμο της χώρας. Ο οποίος, ενώ κάθε σωστό Σύνταγμα είναι λιτό και περιεκτικό, έχει διογκωθεί τόσο, που έχει προσλάβει επικίνδυνες διαστάσεις. Καμία ελευθερία δεν νοείται έξω από τα συνταγματικά πλαίσια. Αρκεί, βέβαια, οι επί μέρους εκδηλώσεις της να διασταυρώνονται με αυτό. Όπως δεν νοείται και έξω από το σύνολο των κανόνων δικαίου. Με την επιπρόσθετη προϋπόθεση οι κανόνες αυτοί να μην προσκρούουν σε άλλους κανόνες υπέρτερου κύρους.

2. Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της ηθικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

Ουπς, εδώ χτυπήσαμε φλέβα, ας σταθούμε λίγο. Λοιπόν, έχουμε και λέμε. Το Κράτος αναλαμβάνει την υποχρέωση να παρέχει παιδεία με συγκεκριμένους σκοπούς (δεν θέλω εδώ να αναφέρω ποιες κοινωνίες συνταγματοποίησαν τους σκοπούς τους, και ειδικά στο θέμα της παιδείας, και σε τι πραγματικά απέβλεπαν), στους οποίους μάλιστα περιλαμβάνεται η ανάπτυξη όχι μόνο της ηθικής συνείδησης (τι θα πει αυτό άραγε;) αλλά και της θρησκευτικής!

Δηλαδή, με απλά λόγια, ντε και καλά οι εκπαιδευόμενοι είναι υποχρεωμένοι να αναπτύσσουν θρησκευτική άποψη και κοσμοθεωρία (πάλι καλά που δεν επιβάλλεται, τουλάχιστον ρητά, συγκεκριμένη θρησκεία). Και το άρθρο 13, που επιτρέπει στον καθένα μας όχι μόνο να πρεσβεύει όποια θρησκεία θέλει, αλλά και να μη πρεσβεύει καμία θρησκεία, ή να είναι άθεος, ή και να πρεσβεύει την αθεΐα; Είναι άρθρο κατώτερου Θεού αυτό;

Σταματώ. Για την παράγραφο αυτή, που δεν βλέπω να γίνεται και μεγάλος λόγος στη συζήτηση που έχει ανοίξει, θα μπορούσαν να γραφούν βιβλία επί βιβλίων.

4. Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. …

Μάλιστα, η παιδεία, κατά συνταγματική επιταγή, είναι δωρεάν. Σε όλες τις βαθμίδες. Και ενισχύονται όσοι διακρίνονται. Εδώ θα ρωτούσα αν ξέρετε το άλλο ανέκδοτο με τον Τοτό, αλλά το ‘χουμε ακούσει τόσες φορές ...

Τέλος πάντων, για όσους δεν το ξέρατε, η παρεξήγηση λύθηκε κι η αλήθεια έλαμψε, ίσως η διάταξη αυτή είχε παραπέσει, το αφεντικό τρελάθηκε και τα δίνει όλα δωρεάν. Όσοι από μας λοιπόν πληρώνουμε απίστευτα ποσά σε φροντιστήρια κλπ, να σταματήσουμε αμέσως, πρόκειται περί λάθους. Και να αναζητήσουμε και τα καταβληθέντα. Όσα τουλάχιστον δεν έχουν παραγραφεί. Αν τρέξουμε, προφταίνουμε.

Στην ίδια παράγραφο: Γιατί δωρεάν παιδεία μόνο για τους Έλληνες; Κι όχι για όσους κατοικούν στην Ελλάδα; Για να μπορεί ο κοινός νομοθέτης να βάλει, αν θέλει, δίδακτρα στα παιδιά των οικονομικών μεταναστών; Αυτά δηλαδή να μη μάθουν γράμματα; Μήπως γιατί οι γονείς τους, κατά τεκμήριο, είναι τόσο εύποροι που μπορούν να τα στείλουν σε ιδιωτικά σχολεία;

5. Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.

Γιατί ΝΠΔΔ; Ή μόνο ΝΠΔΔ; Μπορεί κανείς να το εξηγήσει αυτό; Και να μας πει αν συμβαίνει και σ’ άλλη χώρα τα ανώτατα ιδρύματα να έχουν τη μορφή αυτή, που καθιστά άκρως δυσχερή και προβληματική την ανάληψη κάθε πρωτοβουλίας έξω από τον ασφυκτικό έλεγχο της κρατικής εξουσίας;

Πλήρης αυτοδιοίκηση. Μάλιστα. Που και στυλό να θέλουν να αγοράσουν τα ΑΕΙ πρέπει να υπογράψει κάποιος μανδαρίνος του Υπουργείου Παιδείας. Άλλη μια εκδήλωση της περίφημης newspeak του νεοελληνικού παραλογισμού.

6. Οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί … δεν μπορούν να παυθούν … παρά μόνο με τις προϋποθέσεις … αποχωρούν … στο οποίο συμπληρώνουν το εξηκοστό έβδομο έτος …

Μακροσκελής διάταξη, που κατοχυρώνει τα δικαιώματα των καθηγητών κλπ, κατά τη γνώμη μου όχι μόνον άχρηστη αλλά και απίστευτα αντιδραστική. Γιατί απαγορεύοντας, στην ουσία, στα πανεπιστήμια να επιλέγουν το προσωπικό τους, να το αμείβουν, να το αξιολογούν και να απομακρύνουν τους άχρηστους, έχει παραδώσει τους φοιτητές στο έλεος μιας τάξης κρατικών «λειτουργών» οι οποίοι, με εργαλείο τον περίφημο «νόμο – πλαίσιο», αναπαράγονται με τον τρόπο που αυτοί νομίζουν σωστό. Έχοντας δηλαδή τη δυνατότητα να επιλέγουν όσους παρέχουν εχέγγυα ότι θα ενταχθούν στο σύστημα. Και να αποφεύγουν, σαν τον διάολο το λιβάνι, εκείνους που ίσως, από αφέλεια, πιστεύουν ότι προσλαμβάνονται στο πανεπιστήμιο για να απασχοληθούν σοβαρά με τα καθήκοντά τους, την έρευνα δηλαδή και τη διδασκαλία.

«Λειτουργούς» τέλος, πολλοί από τους οποίους, κι όσο ανέρχονται στην ιεραρχία του ΔΕΠ, αναθέτουν το διδακτικό τους έργο, για το οποίο όμως πληρώνονται, σε κατώτερους, εγκαταλείπουν το πανεπιστήμιο και σπεύδουν να απασχοληθούν οπουδήποτε αλλού, κάνοντας χρήση του αξιώματός τους, και της όποιας ισχύος αυτό τους δίνει.

[Και, προς Θεού, εδώ μιλάμε για διατάξεις και για νομικές δυνατότητες, όχι για συγκεκριμένα πρόσωπα, μην ακούσω ότι θίγω κάποιον ή κάποιους. Και, βέβαια, δεν θα 'θελα να στενοχωρήσω όσους υπέροχους ανθρώπους - και γνωρίζω μερικούς - έχουν δώσει κυριολεκτικά και τη ζωή τους για να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους, με ήθος, σοβαρότητα και αξιοπρέπεια.

Γιατί, ειλικρινά, δεν είναι αυτή η πρόθεσή μου. Θα ‘ταν όμως ενδιαφέρον, στο σημείο αυτό, το υπουργείο να δημοσιοποιήσει στοιχεία με τις ώρες πραγματικής ετήσιας απασχόλησης των μελών του ΔΕΠ στο ίδρυμά τους, και ιδίως των τακτικών καθηγητών, στις περιούσιες σχολές, όπως Ιατρική και Νομική. Και μετά συνεχίζουμε τη συζήτηση. Με δεδομένα και όχι εικασίες].

7. Η επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση παρέχεται από το Κράτος και με σχολές ανώτερης βαθμίδας για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από τρία χρόνια …

Το κράτος παρέχει και την επαγγελματική εκπαίδευση λοιπόν. Σωστά, μόνο που, εδώ και χρόνια, την έχει εγκαταλείψει. Αφού «ανωτατοποίησε» τα ΤΕΙ χωρίς να ιδρύσει άλλες ανώτερες σχολές. Και χωρίς να επιτρέπει και στους ιδιώτες να ιδρύσουν. Κι έτσι, αυτή τη στιγμή, η Ελλάδα, κατά παγκόσμια πρωτοτυπία, δεν έχει ανώτερες σχολές, τόσο απαραίτητες όμως για πλήθος επαγγελμάτων, και ειδικά των τεχνικών.

Φυσικό φαίνεται, αφού, όπως πάμε, θα «ανωτατοποιηθούν» και τα νηπιαγωγεία. Για να αποκτήσουν τις σχετικές απολαβές και προνόμια οι διδάσκοντες. Και το αντίστοιχο πτυχίο οι μαθητές. Που σε λίγα χρόνια θα ‘ναι κάτι σα τις χάρτινες δραχμές της κατοχής, ξέρετε πεντακόσια δισεκατομμύρια κλπ σε ένα χαρτονόμισμα, πραγματικής αξίας μισού κιλού ψωμιού. Άλλο σημείο, στο οποίο από όλα τα κόμματα παρατηρείται εκκωφαντική σιωπή.

8. … Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται.

Ωχ, φτάσαμε στην πέτρα του σκανδάλου, τα ΑΕΙ, το Γκράαλ της εκπαίδευσης, το χρυσόμαλλο δέρας, προσοχή, μπαίνουμε σε αληθινό ναρκοπέδιο. Δεν μπορώ όμως παρά να ρωτήσω:

Τι πρέπει να ενδιαφέρει ένα κράτος, η μορφή, το κέλυφος μιας υπηρεσίας ή δραστηριότητας ή το περιεχόμενο; Για να το πω κινέζικα, ενδιαφέρει το χρώμα της γάτας ή το αν πιάνει ποντίκια; Και δεν αναφέρομαι βέβαια στον σκληρό πυρήνα του κράτους (στρατός, αστυνομία κλπ, αν και το τι απαρτίζει τον πυρήνα αυτό διεθνώς αμφισβητείται). Αλλά στις λοιπές δραστηριότητες. Και μάλιστα σ’ αυτές που, ιστορικά, ξεκίνησαν από μη κρατικές οντότητες. Όπως οι υπηρεσίες υγείας και παιδείας. Γιατί να μπορώ (ευτυχώς) να κάνω μιαν εγχείρηση σε κλινική, που θα λειτουργεί, βέβαια, μέσα στα όρια του νόμου (γιατροί, χώροι, ιατρικές πράξεις κλπ) και να μην μπορώ να σπουδάσω σ’ ένα παρόμοιο ΑΕΙ;

Τι φοβόμαστε; Μην δραστηριοποιηθούν σκιντζήδες στον χώρο της εκπαίδευσης και υποβαθμισθεί η παρεχόμενη παιδεία; Μα, αυτό ακριβώς είναι θέμα θεσμικού πλαισίου, ελέγχου, εισαγωγής υψηλών standards, εποπτείας. Όπως γίνεται παντού.

Μήπως έρθουν στην Ελλάδα τα Καίμπριτζ, οι Οξφόρδες και τα Χάρβαρντ και μας πάρουν την πελατεία; Μήπως γυρίσουν στη χώρα τα παιδιά μας που τώρα σπουδάζουν και στις πιο απίθανες χώρες;

Μήπως η Κυβέρνηση χάσει κάποιο κομματάκι ελέγχου ενός νευραλγικού τομέα; Μήπως χρειαστεί να στενοχωρήσει κάποιους καθηγητές, που θα δουν τη σίγουρη πελατεία τους να διαρρέει;

Τι τέλος πάντων; Και γιατί η ιδιωτική ανώτατη παιδεία θα υποβαθμίσει τη δημόσια; Μήπως, αντίθετα, είναι η μόνη της ευκαιρία να αναβαθμισθεί;

Γιατί, ιστορικά, παράδειγμα μονοπωλίου που να αυτοβελτιώνεται δεν γνωρίζω. Σε κανένα χώρο. Και φοβάμαι ότι η παροχή ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας δεν θα αποτελέσει εξαίρεση. Σε μιαν εποχή μάλιστα που, με την κατάρρευση των συνόρων και την ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων, το επίπεδο εκπαίδευσης ενός λαού ίσως καθορίσει το μέλλον του, για πολλά χρόνια.

37 σχόλια:

Sarah είπε...

Μπράβο Αντβολ.
Εξοχο το κείμενο. Αυτό περι θρησκευτικής συνειδησης δεν το συζητώ,,, καμια φορά βλέπω την καάσταση στα εδω δημόσια σχολεία όπου απαγορεύεται και η προσευχή ή στα δικαστήρια όπου απόφαση ενόρκων ακυρωθηκε διότι βγήκε στη φόρα ότι ένας εξ'αυτών συμβουλεύτηκε τη Βίβλο, και συνειδητοποιώ ότι όντως το πιο λειτουργικό σύνταγμα είναι αυτό που σχεδιάστηκε αφού μελετήθηκαν τα στραβά άλλων χωρών.

Αλλά σε μεγάλο βαθμό, εμεις οι πολίτες φταιμε Αντβολ. Ουτε τα παιδια ουτε οι πολιτικοί. Εμεις και κανείς άλλος.

"The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves….'"

Nikos Dimou είπε...

To προσυπογράφω λέξη προς λέξη.

Είναι υποδειγμα ορθολογικής ερμηνείας.

Ωχ! Είπα την απογορευμένη λέξη. Τι δουλειά έχουμε εμείς με τον ορθολογισμό - αυτή την επινόηση των επικατάρατων δυτικών διαφωτιστών!

cortlinux είπε...

Καταρχήν πολύ ωραία ανάλυση και πίστεψέ με βοηθάς αρκετά για να κατασταλάξω τελικά στο τι θέλω κι εγώ.

Νομίζω άλλωστε ότι είχα αναφέρει ότι αρκετά παιδιά που είχαν κατεβεί στους δρόμους είχαν την άποψη περί διαφορετικής αλλαγής του άρθρου 16 με ποιο συγκεκριμένα τη σχέση θρησκείας και παιδείας.

Σε ευχαριστώ

Eleni63 είπε...

Antvol νομίζω ότι οι φόβοι μας ανάγονται στην προιστορία της σκέψης. Συνδέονται πάντως με την απώλεια του καθεστώτος δημοσιουλαλληλίας των καθηγητών. Ειδικότερα. Μέσω σειράς διατάξεων του κοινοτικού δικαίου αλλά και παγιωμένης νομολογίας του ΔΕΚ δεν υπάρχει θέμα όχι μόνον ως προς τα ιδιωτικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αλλά και ως προς τα κερδοσκοπικά. Συνεπώς μάλλον μπελάδες θα έχουμε αν τα απαγορεύσουμε και αυτά. Ο πόνος μας συνεπώς είναι παλεοντολογικός και αναφέρεται σε λυμένο ζήτημα. Βέβαια κανείς δεν το λέει διότι κανείς δεν αποδέχεται την υπεροχή του κοινοτικού δικαίου. Αλλη παλαιοντολογία της σκέψης και αυτή δηλαδή...
Οσο αφορά τώρα τη δημοσιουπαλληλία τι να πει κανείς. Εδώ κάναμε τους ιερείς δημοσιους υπαλλήλους, τους καθηγητές θα λυπηθούμε? Και μετά συνήθισαν και ποιός τους το χαλάει τώρα...
Εννοείται ότι συμφωνώ μαζύ σου.

Sarah είπε...

Η αποξένωση, ή η αλλοτρίωση που νιώθουν οι νέοι είναι το χειρότερο αποτέλεσμα της διαφθοράς που περιγράφεις. Σήμερα είναι αργία εδώ λόγω των γενεθλίων του Μάρτιν Λούθερ Κινγ και στην Μεγάλη του ομιλίαστην Ουάσινγκτον είχε πει κάτι που ισχύει και για τους δικούς μας νέους τηρουμένων των αναλογιών. « We can never be satisfied as long as a Negro in Mississippi cannot vote and a Negro in New York believes he has nothing for which to vote.»

Η αποξένωση θα μειωθεί αν μειωθεί και η διαφθορά. Το καλύτερο παράδειγμα είναι η Σιγκαπούρη. Όταν το 1959 απέκτησε την ανεξαρτησία της από την Μεγάλη Βρετανία, κληρονόμησε έναν κρατικό μηχανισμό που έβριθε διαφθοράς. Syndicated corruption ήταν ο όρος που χρησιμοποίησαν πολλοί αναλυτες. Σήμερα όμως σύμφωνα με την Transparency International είναι η πέμπτη «καθαρότερη» χώρα στον κόσμο.
Ο ALI που ειναι διευθυντής του γραφείου ερευνών διαφθοράς στη Σιγκαπούρη εκθέτει για ποιούς λόγους η μείωση διαφθοράς αυξάνει τον εθνικό πλούτο.

“provides a source of competitive advantage. Investors are happy doing business if there is an efficient, clean and transparent environment without being encumbered by bribery;...
contributes to the meritocratic ideal, levelling the playing field because
unchecked corruption has the following detrimental effects;
Distorts accepted and cherished values, particularly achievement orientedness and
diligence;
Undermines fairness and stability in society;
Subverts the course of justice and weakens the rule of law especially if bribes are
paid to prevent law enforcement, there will be contempt and hostility towards
authority”

Αυτά είναι που εμείς πρωτοι οι πολίτες πρέπει να συνειδητοποιήσουμε. Οτι κάθε φορά που βολεύουμε εαυτούς, υπονομεύουμε το μέλλον των παιδιών μας διότι τους κληροδοτούμε μια διαστρεβλωμένη κοινωνία. Απλά πράγματα.

antvol είπε...

@ Πανάσχημη

Και μόνον από τη σιωπή των κομμάτων για τους "σκοπούς" της παιδείας, μεταξύ των οποίων φιγουράρει η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης, καταλαβαίνει κανείς πόσο υποκριτικά είναι όσα λέγονται για αναβάθμιση κλπ του συστήματος.

Όσο για τη διαφθορά, μα τι λες, κάθε κόμμα την καταγγέλλει και μας ζητά την ψήφο για να την καταπολεμήσει. Κι όταν γίνεται κυβέρνηση, χωρίς να αντιμετωπίζει την παλιά διαφθορά, τη διαφθορά των "άλλων", την κακή διαφθορά, δημιουργεί και νέα (που θα κυνηγήσουν οι επόμενοι).

Κι ο χορός καλά κρατεί.

Γι αυτό και, χίλιες αναθεωρήσεις να γίνουν, δεν νομίζω να έχουμε και μεγάλο όφελος, αυτό όμως είναι τεράστιο θέμα κι ίσως το αναπτύξουμε άλλη φορά.

antvol είπε...

@ nikos dimou

Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια.

Ορθολογισμός και νεοελληνική σκέψη, πόσο ειρωνικό ακούγεται.

Εδώ όσοι προσπαθούν να ψελλίσουν μιαν απλή πρόταση με ορθολογικά κριτήρια χλευάζονται και λοιδωρούνται, σκοτεινοί πράκτορες κάποιων αόρατων δυνάμεων, που, βέβαια, ως μόνο σκοπό έχουν την καταστροφή του έθνους ...

antvol είπε...

@ cortinlux

Χαίρομαι ιδιαίτερα αν τα όσα γράφω βοηθούν, έστω και λίγο, τη σκέψη σου στα θέματα αυτά.

antvol είπε...

@ eleni63

Δεν θέλω ακόμη να μιλήσω για τη σύγκρουση του άρθρου 16 με το κοινοτικό δίκαιο, το θέμα, όπως ξέρεις, είναι πολύ μεγάλο, ίσως αργότερα. Γι αυτό και περιορίστηκα στο επίπεδο του εθνικού δικαίου.

Ναι, βέβαια, στον τόπο μας όλοι δημόσιοι υπάλληλοι. Ακόμη κι οι καλλιτέχνες, οι συγγραφείς, οι αγωνιστές εθνικής αντίστασης, οι δικηγόροι, οι καθηγητές πανεπιστημίου, οι ποδοσφαιριστές, οι βουλευτές, οι πρωθυπουργοί κλπ.

Η καλύτερη λύση, μειώνει και τις εντάσεις.

philos είπε...

Εξαιρετική και νηφάλια ανάλυση, και πολύ καλά έκανες και επεσήμανες και τις άλλες διαστάσεις του άρθρου. Μόνο ο Μάνος είχε πει κάτι σχετικό αν θυμαμαι καλά.

Τέλος αν και μη νομικός έχω ακούσει από πολλούς να λένε, ότι καλός νόμος είναι ο νόμος που εφαρμόζεται.
Και αυτή είναι η μεγαλύτερη πληγη στην Ελλάδα...

Eleni63 είπε...

Με έντονο ενδιαφέρον παρακολουθώ τα σχόλια για λόγους επιστημονικούς αφού γράφω κάτι σχετικό.
Συμφωνώντας απόλυτα με την αποστροφή του ΝΔ για τον ορθολογισμό προσθέτω ότι ίσως τελικά στην Έλλάδα οι τόσες μας αναθεωρήσεις να στοχεύουν την εκτόνωση του λαού και στην (ψευδ) αίσθηση ότι κάτι κινείταιενώ δεν συμβαίνει απολύτως τίποτε ουσιαστικό. Κάτι σαν το "Εξω οι βάσεις του θανάτου" που όμως τις έμπασαν βαθύτερα.
Εξάλλου το άρθρο 16 αποτελεί σημαία για αν βγεις στο δρόμο ανεξαρτήτως περιεχομένου και νοήματος. Μόνον ως αριθμός (ώστε να υπάρχει και λίγη ποικιλία σε σχέση με το 24). Αλλά τη θεωρία μου περί αριθμών την ξέρεις ήδη Antvol....

antvol είπε...

@ eleni63

Συμφωνώ, πολλές φορές έχω γράψει για τη newspeak των νεοελλήνων, τη γλώσσα που άλλα λέει κι άλλα εννοεί.

Πχ ετεροχρονισμένη αύξηση (δηλαδή μηδέν), έξω οι βάσεις (δηλαδή μέσα), δωρεάν παιδεία και υγεία (δηλαδή πανάκριβες), εκλογές σε τέσσερα χρόνια (δηλαδή το πολύ σε τρία), φορολογικές ελαφρύνσεις (δηλαδή χαράτσωμα), αύξηση συντάξεων (δηλαδή μείωση) κοκ.

Σε λίγο, σ' αυτή τη χώρα, όποιος πολιτικός πει κάτι και το κάνει όπως ακριβώς το 'πε, θα νοσηλεύεται.

proinos είπε...

Το συγκεκριμένο άρθρο σίγουρα χρήζει αναθεώρησης.
Το θέμα είναι απο ποιούς, με ποιά κριτήρια και στόχους, προς ποιά κατεύθυνση, με ποιά παράθυρα ανοιχτά για ελληνικές παρερμηνείες εκτός πνεύματος νομοθέτη, με βάση ποιά πλατφόρμα διατύπωσης και σε σχέση με ποιά ελληνική πραγματικότητα και ανάγκες.

Δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι απλά διαγράφοντας το παρόν άρθρο 16 υπογράφουμε και συμβόλαιο για καλύτερη παιδεία. Για το θέμα αυτό δεν βλέπω συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις απο τους ενδιαφερόμενους φορείς.

antvol είπε...

@ proinos

Χαίρομαι που διαπιστώνεις την ανάγκη αναθεώρησης του άρθρου 16.

Τώρα, ποιοι θα το κάνουν, το ορίζει το Σύνταγμα, οι κοινοβουλευτικοί μας εκπρόσωποι, κι αυτό δεν αλλάζει.

Τι πλατφόρμα να υπάρξει και πώς, όταν στον τόπο μας δεν μπορεί να διαμορφωθεί συναίνεση σχεδόν για κανένα θέμα;

Τι είναι εδώ, Γερμανία να κυβερνάει συνασπισμός των δύο μεγαλύτερων κομμάτων ή Γαλλία να έχουμε cohabitation;

Όχι, εδώ είναι περήφανος ο λαός, ο νικητής τα παίρνει όλα κι ο ηττημένος κάθεται στη γωνιά του και κάνει υπομονή, γιατί ξέρει ότι πάλι με χρόνους και καιρούς πάλι δικά μας θα 'ναι.

Το θέμα πάντως της παιδείας δεν προσφέρεται για κομματικά παιχνίδια. Γιατί, όπως γράφω και στο post, οι καιροί έχουν αλλάξει, το τείχος έπεσε, μαζί και τα σύνορα, κι όσοι λαοί δεν φύγουν μπροστά δεν θα μείνουν απλά στη θέση τους, πίσω θα πάνε, και μάλιστα με μεγάλη ταχύτητα.

antvol είπε...

@ philos

Ο Μάνος έχει πει, και συνεχίζει να λέει, πολλά σωστά πράγματα. Κι αυτό είναι το μεγάλο του προσόν, όσες διαφωνίες κι αν έχει κανείς με ορισμένες θέσεις του.

Δεν αρέσει όμως, γιατί, πως να το κάνουμε, δεν τα λέει με γλύκα, με λίγη κολακεία, με λίγα ψεματάκια, μικρό παιδί είν' ο λαός, λίγη γαλιφιά δεν βλάπτει άνθρωπέ μου, έχει πονέσει ο τόπος, τόσους αιώνες τουρκοκρατίας έχει στην πλάτη του, πες το πιο απαλά, τι το ξεφουρνίζεις μπαμ και κάτω, δεν βλέπεις τους άλλους, δεν έχεις ακούσει το "άγγελος εξάγγελος" του Διονύση;

Όσο για τους νόμους, είναι μεγάλο κι εξαιρετικά συμαντικό το θέμα, ίσως του αξίζει ένα post δικό του.

proinos είπε...

Επειδή όλα αυτά μου ακούγονται στην καλή περίπτωση ως ευχολόγιο και σε άλλη ως απλοϊκή και ωραιοποιημένη ανάγνωση της πραγματικότητας, μήπως είναι κομματάκι επικίνδυνο να αφήσουμε την αναθεώρηση στην προχειρότητα (δεν θέλω να γράψω τίποτα χειρότερο) των 151 βουλευτών και όχι στην αναγκαστικά πιο συναινετική και ίσως πιο λογική των 180?

antvol είπε...

@ proinos

Φίλε μου, εδώ υπάρχει μια παρανόηση, σε παρακαλώ διάβασε προσεκτικά την αρχή του άρθρου μου.

Και ειδικά το σημείο, στο οποίο επισημαίνω ότι τα όσα υποστηρίζω εδώ δεν έχουν καμία σχέση με κομματικές στρατηγικές, σκοπιμότητες και επιδιώξεις. Κι αποτελούν, απλά, γνώμη κάποιου που προσπαθεί να σκέφτεται. Έστω κι αν κάνει λάθος. Γιατί προτιμά το δικό του λάθος απ' την αλήθεια των άλλων.

Δεν με ενδιαφέρει λοιπόν με ποια πλειοψηφία και πότε θα αναθεωρηθεί, αν αναθεωρηθεί, το άρθρο 16.

(Που, αν θέλεις την προσωπική μου άποψη, θα ευχόμουν να αναθεωρηθεί με 300 ψήφους).

Εκφράζομαι επί της αρχής, και διατυπώνω την επιστημονική μου άποψη στο πρόβλημα.

Το οποίο, όπως τουλάχιστον εγώ το αντιλαμβάνομαι, είναι: Το άρθρο 16 έχει επιτελέσει σωστά την αποστολή του ή χρειάζεται αναθεώρηση;

Τώρα, το πώς, πότε, από ποιους και με πόσες ψήφους θα γίνει δεν με απασχολεί (προς το παρόν).

proinos είπε...

"Το άρθρο 16 έχει επιτελέσει σωστά την αποστολή του ή χρειάζεται αναθεώρηση;"

Εκτός από διατυπώσεις εποχής (θρησκεία κλπ), αν διαβάζατε το άρθρο αυτό όταν πρωτοδιατυπωνόταν θα φανταζόσασταν την αισχρή κατάντια της παιδείας και τη διαστρέβλωση της αρχικής πρόθεσης?

Δεν είναι αριθμολογικό το πρόβλημα της βουλευτικής πλειοψηφίας αναθεώρησης του άρθρου...
Θα μου επιτρέψετε απλά να ανησυχώ για τους πραγματικούς λόγους πρεμούρας της συγκεκριμένης αναθεώρησης (όπως και του 24 άλλωστε) σε πολιτικό επίπεδο, οι οποίοι πόρρω απέχουν των σωστών και αγνών επιστημονικών σας ανησυχιών.

neutrino είπε...

συμφωνω απολυτα με την αναλυση του αρθρου.
και ειλικρινα, χαιρομαι που βρισκω επιτελους καποιους που λενε τα -κατα τη γνωμη μου- αυτονοητα. διαδικτυακως εννοειται. και εν πολλοις ανωνυμως..
γιατι στις αιθουσες και τα εδρανα που βρισκομαι εγω η ορθολογικη σκεψη και η ψυχραιμη και ρεαλιστικη αντιμετωπιση των πραγματων ειναι αδιανοητη.

πραγματικα, δεν μπορειτε να διανοηθειτε την κατασταση που επικρατει στα πανεπιστημια αυτην την περιοδο. η διαστροφη της πραγματικοτητας και η διεκτραγωδηση των απλων γεγονοτων ειναι σχεδον τρομαχτικη.

προσωπικα ειμαι απο τους λιγους φοιτητες που συνειδητα θεωρουν την αναθεωρηση του Σ16 επιβεβλημενη (οχι μονο για να εναρμονιζεται με το κοινοτικο δικαιο, και καλα κανεις που δεν το θετεις ως παραμετρο, γιατι πρεπει να ξεκαθαρισουμε πως η αλλαγη που χρειαζεται η ανωτατη εκπαιδευση δεν γινεται επειδη μας το επιβαλλουν οι "Ευρωπαιοι" και τα προστιμα του ΔΕΚ, αλλα επειδη εχει φτασει σε τετοιο αδιεξοδο, που πρεπει επιτελους οι ιδιοι να παρουμε καποια πρωτοβουλια!).

οι φοιτητηες σημερα δεν εχουν καμια συναισθηση για το τι συμβαινει. το αρθρο 16 και ο νομος πλαισιο φανταζουν μαλλον ως τρομαχτικα τρικεφαλα τερατα που πλανωνται απειλητικα πανω απο τα κεφαλια τους. δεν εχουν ιδεα για το τι συμβαινει, ποιο ειναι το συμφερον τους. οι φοιτητες στην συντριπτικη τους πλειοψηφια χωριζονται σε δυο θλιβερες ομαδες: σε αυτους που αντιδρουν, και φωναζουν για την καταπατηση της "δωρεαν παιδειας" τους, νομιζοντας πως ετσι εκφραζουν τον προοδευτισμο και την αντιδραση τους (ωραια προοδος η αγκυλωση στο αραχνιασμενο κατεστημενο..) και σε μια ετερη ομαδα φοιτητων που απλα φοβαται οτι θα χαθει η εξεταστικη τους..
ωραια κατασταση, δεν συμφωνειτε; αυτη ειναι η ελπιδοφορα και σκεπτομενη νεολαια που ευλογουν τα "προοδευτικα" ΜΜΕ. ο μεσος φοιτητης δεν εχει ιδεα περι Συνταγματος, περι νομου-πλαισιου, περι ΝΠΔΔ-οπως αλλωστε ειναι λογικο. αλλα ξαφνικα εγιναν ολοι ειδημονες. πριν κοιμηθουν και μολις ξυπνησουν ριχνουν μια ματια στο Συνταγμα για να τους παει καλα η μερα. και παρακολουθουν και λιγο το καναλι της βουλης για να ενημερωθουν για την εκβαση του διαλογου.. και καταλαβαν ετσι πως το μελλον τους επαφιεται στο καλοδιατυπωμενο και θεσφατο 16.

αυτο που θελω να επισημανω ειναι πως αυτα τα απολυτα φσυικολογικα και αυτονοητα επιχειρηματα που εκτιθενται εδω, μεσα στην πανεπιστημιακη κοινοτητα φανταζουν αδιανοητα. "το κεφαλαιο στις σχολες"- αυτο ακουει και νομιζει οτι συμβαινει ο μεσος φοιτητης. τον εχουν πεισει, μες στην βλακωδη αγνοια του, οτι "υπογραφει την καταδικη της δημοσιας εκπαιδευσης". επειδη χρειαζοταν σημερα την υπογραφη μας για να καταδικαστει. ολα αυτα τα ανεγκεφαλα αιωνοβια οντα που ξημεροβραδιαζονται στο κυλικειο και οι καθηγητες που δεν πατανε, δεν την εχουν υπογραψει πριν απο εμας..;
και οταν αναρωτιεμαι εγω και ρωταω γυρω μου "ωραια αυτη η αρνηση, ωραιο το μεγαλο και ηρωικο ΟΧΙ, η καταληψη, οι πορειες, ωραια. αντιδραση. το 'φοιτητικο κινημα' συγκρουστηκε με το 'κατεστημενο'. εστω. αλλα τωρα; τι; διακοψαμε καθε κινηση προς τα μπροστα, γιατι δεν μας αρεσε. εστω. γιατι θελαμε νεους ορους. εστω. ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΟΡΟΙ; αν πραγματικα ολα αυτα γινονται γιατι θελουμε μια αλλαγη αλλα προς διαφορετικη κατευθυνση, που ειναι οι προστασεις 'μας'; αυτη ειναι η προοδος και τα καλυτερα πανεπιστημια που θελουμε; αυτη ειναι η δημοσια δωρεαν παιδεια για την οποια φωναζουμε; αυτο που εχουμε, αυτο μας αρεσει; ενα ΟΧΙ και μετα παλι πισω σε καφε-σκονακι-εξεταση-πτυχιο-δημοσιουπαλληος; "

το χειροτερο ειναι οτι δεν παιρνω ποτε απαντηση.

και τα ακομα χειροτερο ειναι οτι μετα απο το αναπαντητο ερωτημα και το απορημενο βλεμμα, την επομενη μερα ειναι ξανα στο δρομο. για το βροντερο 'ΟΧΙ'..

καθε λαος εχει τη νεολαια που του αξιζει.. (και που ο ιδιος δημιουργησε).

Ανώνυμος είπε...

πσσσςςςςςςςςς... (κλαπ κλαπ κλαπ)
Καλα, μιλαμε για τετοια κατατοπιση... Ειλικρινα νιωθω σαν να πηγα φροντιστηριο (δωρεαν!!! να τα μααας)...
Σ ευχαριστουμε για το εμπεριστατωμενο κειμενο σου Αντβολ...καταπληκτικο.
Δεν ξερω, εμενα μου φαινεται ασυλληπτο να υπαρχει σκεπτομενος ανθρωπος που να διαφωνει με αυτο που γραφεις αλλα η ανοησια και η κουτοπονηρια γυρω μας ειναι highly prevalent...
Παντως το μπλογκιν εξετελεσε το καθηκον του. Οταν πρωτοαρχισα το Νοεμβρη, ανθρωπους σαν κι εσας εψαχνα και ναι! οντως υπαρχετε!
Πολυ φιλικα!
ΙC

antvol είπε...

@ neutrino

Καλωσήρθες, σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

Πολύτιμη η περιγραφή της κατάστασης που μας κάνεις. Γιατί είσαι "αυτόπτης μάρτυς" και βλέπεις τα πράγματα όπως ακριβώς γίνονται. Κι όχι μόνο τα βλέπεις, αλλά τα εξιστορείς και όμορφα.

Για την κοινοτική διάσταση άλλη φορά, απλά σου λέω πως το θέμα έχει κλείσει, το άρθρο 16 είναι αντικοινοτικό και η χώρα θα υποχρεωθεί άλλη μια φορά σε άτακτη υποχώρηση. Δυστυχώς.

Θα χαρώ να μιλάμε.

antvol είπε...

@ identitycafe

Γιατρέ, κρίμα να μην είσαι ένα (ωραίο) κορίτσι, με τα τόσα καλά που μου λες σίγουρα θα σ' είχα ερωτευτεί ...

Όποτε πιστεύουμε πως η άποψη κάποιων είναι "ασύλληπτη", ας έχουμε στο νου μας πως έτσι ακριβώς φαίνεται σ' αυτούς η δική μας ...

Αυτό όμως είναι το διαλεκτικό παιχνίδι, κι ο χώρος του blogging προσφέρεται εξαιρετικά στη διεξαγωγή του. Κι είναι γεμάτος από θαυμάσιους ανθρώπους, πράγμα που μου δημιουργεί μεγάλη αισιοδοξία.

dodo είπε...

Επιτέλους, κάποιος άρχισε την συζήτηση από την αρχή: από το ίδιο το αναθεωρούμενο άρθρο τού Συντάγματος.

Διερωτώμαι πόσοι ανέτρεξαν εκεί, πριν σχηματίσουν προσωπική άποψη...

antvol είπε...

@ dodos

Μα, καλέ μου φίλε, σ' αυτή τη χώρα δεν χρειάζεται να ανατρέχουμε στα κείμενα. Αφού οι περισσότεροι απ' όσους επηρεάζουν την κοινή γνώμη τα αγνοούν. Και, απλά, τρέχουν το πρόγραμμα που έχουν εγκαταστήσει. Ή που τους έχουν εγκαταστήσει.

Με μοναδικό σκοπό να το περάσουν και σ' άλλους. Κι αν αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, tough luck, αυτό είναι θέμα της πραγματικότητας, όχι δικό τους ...

neutrino είπε...

antvol, για τα περι κοινοτικου δικαιου εχω ηδη διαμορφωσει αποψη, για την οποια εχω ουκ ολιγες φορες χαρακτηριστει και "ανθελληνιδα" αλλα και αγραμματη γιατι δεν ξερω οτι το Συνταγμα βρισκεται στην κορυφη της εννομης ταξης, βεβαιως βεβαιως.
περιμενω ειλικιρνα με προσμονη να δω και τη δικη σου θεση και αναλυση επι του θεματος.

..προφανως υπαρχει προβλημα και ειτε μας αρεσει ειτε οχι, η υπεροχη του κοινοτικου δικαιου σε τετοια θεματα ειναι πλεον τετελεσμενο γεγονος. το να κανουμε "εθνικες σταυροφοριες" για αυτα τα θεματα και χρηματα μας κοστιζει και φαινομαστε και επιεικως ηλιθιοι ως κρατος.
οταν καταλαγιασει η φασαρια για το 16, μας βλεπω να πιανουμε το Σ28.

"κατω τα χερια απο το 16, πιαστε το 28" (..και μετα παει και ενα "ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ιδιο συνδικατο" για να θυμηθουμε τα παλια καλα χρονια των νυν "προοδευτικων").

Ανώνυμος είπε...

Δεν θα σταθω σε όλο το κείμενο απλά θέλω να σχολιάσω (γιατι θα σκάσω) περι ανωτατοποίησης των ΤΕΙ.
Απο την 1η στιγμή που πάτησα το πόδι μου στη ρημάδα τη σχολή μεχρι και σήμερα 2 χρονια πλέον απο την αποφοίτηση μου ακούω για τη ρημάδα την ανωτατοποίηση μας και δεν την βλέπω.
Σε τι ανωτατοποιηθήκαμε?
Που πλέον αντι για σημειώσεις καθηγητών μέσα απο βιβλιογραφίες μας παραπέμπανε να αγοράσουμε το τάδε βιβλίο που γράψανε?
Που ερχόταν ο ίδιος καθηγητής που δίδασκε στο ΑΕΙ και δίδασκε και στο ΤΕΙ ακριβώς το ίδιο μάθημα?
Που για να μπώ στη σχολή μου το 2000 έπρεπε να βγάλω μέσο όρο 16,5 τουλάχιστον και μέσα σε 3 χρόνια με μέσο όρο 10 βαφτιζόταν φοιτητής λογιστικής κάθε κατακαημένος που δεν είχε καν ιδέα απο μαθηματικά?
Ποια ανωτατοποίηση που για να βγάλω άδεια ασκήσεως επαγγέλματος χρειάζομαι προυπηρεσία 2 ετών για την κατώτατη βαθμίδα ενω του ΑΕΙ μαζι με το πτυχίο παίρνουν και την άδεια χωρίς να έχουν καμία πρακτική γνώση?
Ισως να είμαι λίγο πεζή και το σχόλιο μου σε σχέση με τον υπολοίπων να φαίνεται παιδιάστικο αλλά λυπάμαι γιατι βλέπω σοτυς δρόμουν διαδηλώσεις απο ανθρώπους που στην πραγματικότητα δεν ξέρουν για τι διαδηλώνουν!!!!!

antvol είπε...

@ μαράκι

Καθόλου παιδιάστικο το σχόλιό σου, ακριβώς στο μήκος κύματος των όσων υποστηρίζω.

Κάθε κοινωνία δύο τρόπους έχει για να αναβαθμίσει τους θεσμούς της.

α/ Τον ουσιαστικό.

Μειονεκτήματα: Είναι επίπονος, θέλει προετοιμασία, έξοδα, ιδέες, αφοσίωση και προσήλωση στον στόχο.

Πλεονεκτήματα: Φέρνει αποτελέσματα. Που κλιμακώνονται σε διάρκεια χρόνου. Και δημιουργούν πλούτο και για τις γενιές που θα 'ρθουν.

β/ Τον λεκτικό (virtual reality - η αγαπημένη μέθοδος των ελληνικών κυβερνήσεων).

Πλεονεκτήματα: Είναι πανεύκολος, κοστίζει ελάχιστα έως καθόλου, δημιουργεί, για λίγο, αίσθημα ευφορίας και, το κυριότερο, αποδίδει ψήφους.

Απλά, αλλάζεις τις λέξεις, παίζεις με τις ονομασίες, βεβηλώνεις τις έννοιες και τα νοήματα, βαφτίζεις το ψάρι κρέας, τις δεκάρες δραχμές, την πανάκριβη υγεία και παιδεία δωρεάν, τη νομιμοποίηση κάθε παρανομίας ρύθμιση, τη Θεσσσαλονίκη συμπρωτεύουσα, τη χώρα μας πολιτισμό των πολιτισμών, τα ΤΕΙ ανώτατα ιδρύματα κοκ.

Μειονεκτήματα: Αυτά που ζεις στη σχολή σου. Και άπειρα άλλα. Που τα βιώνουμε όλοι.

Ανώνυμος είπε...

Το δυστύχημα είναι οτι όταν τελείωσα τη σχολή μου είχα όνειρα και ελπίδες αλλά δυστηχώς όλοι στέκονται στους τύπους και τα χαρτιά.
Αν βγαίναμε να διαδηλώσουμε για τα ουσιώδη δεν θα είχαμε χρόνο για τίποτα άλλο.
Γι αυτό διαδηλώνουμε όποτε μπορούμε ανευ λόγου και αιτίας γιατι παρά τα όσα ΄λένε ελάχιστοι στην πραγματικότητα γνωρίζουν γιατι φωνάζουν.
Είμαστε άξιοι της μοίρας μας αφου επιτρέπουμε στον καθένα να μας χειραγωγεί.
Υπάρχουν εκπαιδευτικά συστήματα στο εξωτερικό που πραγματικά τα ζηλεύω και αν υπολογίσουμε τα έξοδα της δημόσιας κατατ'άλλα εκπαίδευσης θα μπορούσαμε κάλιστα να φοιτήσουμε όλοι σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο.Σχεδόν το ίδιο κοστίζει αν και σαν Ελληνάρες νομίζω πως με τη δωρεάν παιδεία μας κατακλέβουν!!!

hracker είπε...

Πολύ εύστοχη η ανάλυση περί του άρθρου 16.
Με αφορμή την κουβέντα, σκέφτηκα τα παρακάτω:

1. είναι μόνον το άρθρο 16 που στην πράξη καταστρατηγείται; Υπάρχει καμιά από τις βασικές αρχές του Συντάγματος που να εφαρμόζεται; Υπάρχει ισονομία (ως νομικός θα γνωρίζεις καλύτερα); Συμμετέχουμε στα έξοδα της κράτους στο βαθμό που ο καθένας μπορεί; (για δες πόσοι είναι οι άμεσοι και πόσοι οι έμμεσοι φόροι). Τελικά αποτελεί το ελληνικό σύνταγμα τον καταστατικό χάρτη λειτουργίας της Ελλάδας; Πιστεύω ότι όχι.

2. Περί πολιτικών και απαξίωσής τους. Θεωρώ ότι το θέμα δεν είναι η απαξίωση της πολιτικής και των πολιτικών, αλλά η κρίση του ίδιου του κοινοβουλευτισμού, της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας. Νομίζω ότι δεν ταιριάζουν με τον σημερινό κόσμο. Σε αυτό το περιβάλλον θεωρώ πολύ θετική την απομάκρυνση των νέων από την πολιτική, ιδίως όταν την συνδιάζω με ενασχόληση με δραστηριότητες όπως του εθελοντισμού.

3. (άσχετο) Η γραφειοκρατία υπάρχει όχι για να παράγει μέσα σε οργανωμένα πλαίσια το κράτος αλλά για να απασχολούνται οι γραφειοκράτες. Μάλιστα, έπαθα σοκ όταν έμαθα ότι υπάρχουν και Ανώτατες Σχολές Γραφειοκρατίας (αν δεν κάνω λάθος υπάρχει μια τέτοια που λέγεται κάτι σαν Σχολή Τοπικής Αυτοδιοίκησης). Η αγορά υπάρχει για να φέρνει σε επαφή τον παραγωγό με τον καταναλωτή. Με ανάλογο τρόπο, η ελληνική γραφειοκρατία που δεν παράγει τίποτα, υπάρχει για να φέρνει τον Έλληνα γραφειοκράτη σε επαφή με τον εαυτό του: το απόλυτο αναδρομικό κενό!

4. Δεν βλέπω τηλεόραση, οπότε έχασα τον "δημόσιο διάλογο" (όπως και το κρέμασμα του Σαντάμ) κι αναρωτιέμαι αν έθειξε κανείς το ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια (όχι τα μη κρατικά, τα ιδιωτικά) έχουν μπει από την πίσω πόρτα ως UniversityOfKissMyA** - Centre of Liberal Studies, ουσιαστικά ανεξέλεγκτα; Ας μην υπερβάλλω, όχι εντελώς ανεξέλεγκτα, πρακτικά πρέπει να διαθέτουν νεοκλασσικό κτίριο ως έδρα... Είναι κι αυτό κάτι αν το δεις από την αισθητική του μεριά.

5. Ποιός φταίε για όλα αυτά που μαζοχιστικά αναμασάμει; Οκτακόσιες γενιές από κότες που έκαναν αυγά κι άλλες τόσες παρτίδες αυγών που έβγαζαν κότες. "Το θέμα είναι τώρα τι λες". Νομίζω ότι το πράμα μπορεί να αλλάξει ΡΙΖΙΚΑ και μάλιστα ότι αλλάζει, με την έννοια ότι οι νέες γενιές σιγά-σιγά αρνιούνται πολλές από τις μιζέριες του παρελθόντος. Με αυτόν τον τρόπο 10.000.000 απομιζεριασμένοι Έλληνες κάνουν "μια Ελλάδα νέα". Τι είναι τα 1000 χρόνια που θα διαρκέσει το "προτσές" :-) μπροστά στην ηλικία της Ελλάδας; Τίποτα!
Ευελπιστείτε!

Εγώ βασικά είδα "φως" και μπήκα :-)
Ελπίζω να μην κούρασα την παρέα.

antvol είπε...

@ hacker

Καλωσήρθες. Να μπαίνεις έστω κι αν βλέπεις σκοτάδι.

Σωστά θέτεις το θέμα, είναι η βασική μου θέση και την έχω εκφράσει πολλές φορές. Η ελληνική κοινωνία, για λόγους που ίσως αναπτύξουμε άλλη φορά, δεν έχει πολύ μεγάλη σχέση με τον κανόνα δικαίου (δυτικό κατασκεύασμα). Πώς λοιπόν να έχει και με το Σύνταγμα, που αποτελεί τον "κανόνα των κανόνων";

Κι έτσι, από τη μια μεριά η πολιτική ηγεσία έχει την τάση θεσπίζει κανόνες όχι με βάση το γενικό συμφέρον (όπως και πρέπει) αλλά με βάση την εξυπηρέτηση προσωπικών συμφερόντων, κι από την άλλη ο περήφανος λαός να επιλέγει αυτούς που τον βολεύουν και να πετάει στο καλάθι των αχρήστων τους άλλους.

Τώρα, για την ριζική αλλαγή που θα επιφέρουν οι νέες γενιές κλπ δεν ξέρω, μακάρι.

Προσωπικά πάντως πιστεύω και λίγο σ' εκείνον που είπε πως μέχρι τα 40 οι άνθρωποι θέλουν ν' αλλάξουν τον κόσμο κι από τα 40 και πάνω αλλάζουν τα κανάλια της τηλεόρασης.

Gnik nus είπε...

Για πρώτη φορά μετά από μήνες αρθρομουρμούρας (μια υπόκωφη βαβούρα που ηχούσε άναρθρα στο αυτιά μου) βρίσκω επιτέλους γόνιμο έδαφος να προβληματιστώ και να σχηματίσω άποψη για το άρθρο 16, και μόνο για αυτό λοιπόν σας ευχαριστώ.

Ανήκω σ' εκείνους τους φοιτητές που κατέβηκαν σε πορείες, όπως είπε και ο cortlinux -με τον οποίο συμφωνώ, σχεδόν ταυτίζομαι ως προς την αντιμετώπιση της όλης κατάστασης- έχοντας στο μυαλό μου διαφορετικές αλλαγές και σίγουρα όχι για να υπερασπιστώ κατεστημένα ή μια παιδεία που νοσεί. Το αντίθετο, κατέβηκα για να αλλάξει κάτι, προς το καλύτερο όμως, κι εκεί θέλω να σταθώ.


Επειδή το παρακάτω κείμενο είναι μεγάλο, σας παραπέμπω στο http://titan53.blogspot.com/2007/01/post.html (δεν ξέρω πώς να βάζω link, μπορεί κανείς να βοηθήσει?)όπου προτείνω μερικές ιδέες για την παιδεία και απαντώ στο post σας σε σημεία όπου διαφωνώ.
Ούτως ή άλλως
Σας ευχαριστώ και πάλι.

antvol είπε...

@ gnik nus

Καλωσήρθες.

Διάβασα το εξαιρετικά ενδιαφέρον post σου και, όπως και συ λες, συμφωνούμε στα περισσότερα.

Τελικά πρέπει να επανέρθω στο θέμα απαντώντας σε κάποια ερωτήματα, μόλις βρω λίγο καιρό θα το κάνω.

Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

Θέμης Λαζαρίδης είπε...

Πολύ καλό. Στέκομαι στη φράση «Γιατί διεκδικώ, όσο μπορώ, το δικαίωμά μου να είμαι σκεπτόμενος άνθρωπος».
Αναρωτιέμαι τι ποσοστό των ανθρώπων στη χώρα μας θα μπορούσαν να το πουν αυτό με το χέρι στην καρδιά. Εγώ από μακριά βλέπω έναν απίστευτο παπαγαλισμό και κομφορμισμό. Είμαστε σαν πρόβατα που ακολουθούν κάποιον αρχηγό.

Παπαγαλισμό, διότι λέει κάποιος μιά χαζοϊδέα και αμέσως η ιδέα επαναλαμβάνεται κατά κόρον χωρίς να εξεταστεί. Να πω ένα παράδειγμα. Τελευταία «φοριέται» η ιδέα της αποδέσμευσης λέει του Λυκείου από τις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια. Δηλαδή, οι πανελλαδικές εξετάσεις θα γίνονται μετά το Λύκειο και θα είναι ανεξάρτητες του Λυκείου. Για σκεφτείτε το. Θα αναβαθμίσει αυτό το Λύκειο, ή θα το υποβαθμίσει περισσότερο και θα αναβαθμίσει τα φροντιστήρια που θα διδάσκουν για αυτές ακριβώς τις εξετάσεις;

Κομφορμισμό, διότι κανείς δεν τολμάει να πει κάτι καινούριο και πραγματικά πρωτότυπο. Ότι λες πρέπει να ταιριάζει στην ιδεολογία, φρασεολογία κάποιας ομάδας. Πρέπει να κρύβεσαι στο πλήθος. Πρέπει να ανήκεις σε κάποιο μαντρί γιατί διαφορετικά θα σε φάει ο λύκος. Αν πεις κάτι που δεν το λέει κανείς άλλος π.χ., δεν πρόκειται ποτέ να δημοσιευτείς σε εφημερίδα. Γιατί είσαι απειλή, δεν μπορούν να σε ταξινομήσουν.

Για τη διαφθορά έχω γράψει πολλά αλλού. Κάντε με Google.

ΥΓ. Έχει πολύ πλάκα να βλέπει κανείς «αριστερούς» να υπερασπίζονται ένα άρθρο που λέει ότι το κράτος οφείλει να προάγει τη «θρησκευτική συνείδηση».

antvol είπε...

@ Θέμη Λαζαρίδη

Καλωσήρθες φίλε Θέμη, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

Συμφωνώ σε όσα όλα λες κι ακόμη περισσότερο σε όσα γράφεις στο εξαιρετικό σου blog.

Μια κουβέντα θα πω εδώ (γιατί θα επανέρθω, το ζητάει το θέμα):

Μιλάς για τους αριστερούς κλπ. Μα, τουλάχιστον σ' αυτό τον τόπο, όλοι μας βιώνουμε (δυστυχώς) την απίστευτη μετάλλαξη της αριστεράς σε μηχανισμό διαφύλαξης κάθε απολιθώματος του παρελθόντος, απόλυτα στραμμένο στη συντήρηση και φοβικό μπροστά και στην παραμικρή αλλαγή.

Ζώντας την κατάσταση αυτή χρόνια τώρα, έχω, μερικές φορές, την αίσθηση ότι βλέπω τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών (3ο μέρος) και τη στρατιά των νεκρών.

Κι ακόμα έχουμε να δούμε πολλά ...

Θέμης Λαζαρίδης είπε...

Antvol, τα πράγματα με την αριστερά φοβάμαι ότι είναι ακόμα χειρότερα από ότι περιγράφεις. Θα έλεγα ότι μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού τα κόμματα αυτά στερήθηκαν παντελώς από κάποιο αξιόπιστο όραμα για την κοινωνία που επιθυμούν. Έτσι, για την αυτοσυντήρηση τους ως κόμματα, συνήψαν συμμαχίες αλληλοστήριξης με διάφορες συντεχνίες. Όταν αυτές οι συντεχνίες απειλούνται, τα κόμματα αυτά κατεβάζουν στο δρόμο το μηχανισμό τους. Έχουν φτάσει στο σημείο να υπερασπίζονται την διατήρηση του status quo στα πανεπιστήμια, η οποία βολεύει μεν την ΠΟΣΔΕΠ, αλλά είναι καταστροφή για τα παιδιά του λαού που σπουδάζουν σε αυτά. Και μάλιστα παραμυθιάζουν τα παιδιά του λαού ώστε να κατέβουν στο δρόμο να παλέψουν εναντίον του πραγματικού τους συμφέροντος ! Πλήρης ξεφτίλα δηλαδή. Η μόνη αριστερή κίνηση που λέει κάποια ορθά πράγματα είναι το ΟΑΚΚΕ, και η κίνηση για την παιδεία που πρόσκειται σε αυτό (kpad.gr).

Gnik nus είπε...

@ Θέμη Λαζαρίδη για comment στο προηγούμενο post

Ενώ έχετε απόλυτο δίκιο για τον κομφορμισμό, τον παπαγαλισμό και τις ελληνικές φοβίες, φοβάμαι ότι πιάσατε λάθος παράδειγμα.

Το λύκειο είναι κομμάτι του σχολείου, της 1ης βαθμίδας εκπαίδευσης, που έχει από μόνη της κάποιους στόχους και κάποιο έργο να επιτελέσει. Λοιπόν το έργο αυτό βλάπτεται, φαλκιδεύεται από τη σύνδεση των 2 βαθμίδων και τα παιδιά ''μεγαλώνουν'' πολύ πριν την ώρα τους. Τα φροντιστήρια ως έχει η κατάσταση, υποκαθιστούν την 3η Λυκείου, καμία ανθρωπιστική σχολική παιδεία δε χωρά πια στην τάξη αυτή. Κι ούτε στις προηγούμενες δλδ αφού ο μαθητής μπαίνει σ' αυτή τη νοοτροπία από πολύ νωρίτερα. Το λύκειο χάνει τον εκπαιδευτικό του ρόλο με τις πανελλήνιες της 3ης λυκείου..
γιατί ο ρόλος του είναι εντελώς διακριτός από του πανεπιστημίου της εξειδίκευσης, πρέπει να παρέχει ολόπλευρη, ευρεία σε περιεχόμενο παιδεία. Και σκοπός να φτιάξει ανθρώπους κι όχι επιστήμονες, ακόμα. Τα φροντιστήρια είναι κατ εξοχήν άντρα της παπαγαλίας που λέτε κι εσείς. Το σύστημα εισαγωγής πρέπει να ναι ξέχωρο λοιπόν, κι ας κάνουν φροντιστήριο τα παιδιά-αναγκαίο κακό, γίνεται αλλιώς..?-, μετά το σχολείο όμως, απαραίτητα.
Τώρα ότι το πιπιλάνε κι αυτό άκριτα κι ανεύθυνα πολλοί, ε αυτοί είμαστε…ακόμα κι όταν βρίσκουμε στόχο δεν το καταλαβαίνουμε.

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.